Postępowanie po usunięciu zęba

Ważne jest szczególne dbanie w jamie ustnej o miejsce, gdzie przeprowadzony został zabieg usunięcia zęba. Aby rana zagoiła się w sposób prawidłowy należy postępować zgodnie z poniższymi zaleceniami:

1. Zagryzać suchy, sterylny gazik przez 30 minut, ażeby zatamować jakiekolwiek krwawienie w czasie gdy dochodzi do krzepnięcia krwi.
  2. Przez 2 godziny nie spożywać żadnych pokarmów ani napojów.
  3. Przez 24 godziny: nie palić, nie spożywać drażniących, twardych czy gorących pokarmów,nie pić przez słomkę/rurkę, nie pić alkoholu, napojów gazowanych ani napojów gorących, nie wydmuchiwać nosa, nie spluwać nadmiernie, nie płukać obficie ust - nawet po wymyciu zębów, nie zażywać Polopiryny i Aspiryny ani innych leków zawierających kwas acetylosalicylowy ponieważ uniemożliwiają krzepnięcie krwi
  4. Po 24 godzinach od zabiegu zacząć płukanie jamy ustnej lekko osoloną wodą, szałwią lub rumiankiem
  5. W razie bólu należy stosować ogólnie dostępne w aptekach leki przeciwbólowe (jeżeli ból nie ustąpi po 2-3 dniach od zabiegu, należy zgłosić się do lekarza)
  6. Powstrzymać się od wysiłku fizycznego gdyż może on prowadzić do nadmiernego krwawienia i bólu.
  7. Krwawienie zwykle ustępuje po 30 minutach od zabiegu, lecz delikatne sączenie się krwi może trwać do 5-6 godzin. Ślina może być lekko zabarwiona krwią przez dobę po zabiegu. W razie przedłużającego się krwotoku należy zgłosić się do lekarza.
  8. Należy liczyć się z wystąpieniem obrzęku pozabiegowego. Zaleca się wtedy zimne okłady. Najlepiej napełnić woreczek lodem i przyłożyć w miejscu obrzęku przez 20 minut, następnie po 20 minutowej przerwie powtórzyć tę czynność.
  9. Jeżeli ból, dyskomfort czy krwawienie utrzymuje się albo pogarsza, proszę zatelefonować do nas w celu umówienia się na kontrolę.
  10. Jeżeli zostały zalecone jakieś leki, proszę je przyjmować zgodnie z instrukcjami.

W przypadku przedłużającego się lub znacznie nasilonego bólu, krwawienia, gorączki lub innych niepokojących objawów należy niezwłocznie skontaktować się ze swoim lekarzem stomatologiem.

.