Chirurgia Stomatologiczna

W naszym gabinecie oferujemy

• Ekstrakcja zęba (usunięcie)

• Usunięcie zęba mądrości (ósemki)

• Usunięcie zęba zatrzymanego

• Usunięcie zęba ze wskazań ortodontycznych

• Usunięcie zęba ze wskazań protetycznych (przygotowanie do leczenia protetycznego)

• Podcięcie wędzidełka wargi

• Implanty

Ekstrakcja

Ekstrakcja, czyli usunięcie zęba jest podstawowym zabiegiem chirurgicznym w stomatologii. Usuwa się przede wszystkim zęby stałe, których nie można już uratować. Zdarza się to również ze wskazań ortodontycznych w celu korekty wady zgryzu.

Czasem konieczne bywa usunięcie zęba mlecznego przy braku fizjologicznej resorpcji jego korzenia. Zaniechanie tego zabiegu poważnie zaburza wyrzynanie zębów stałych.

Dłutowanie

Dłutowanie jest to skomplikowane usuwanie zęba z utworzonym całkowicie korzeniem. Najczęściej procedura ta dotyczy usuwania zębów zatopionych w kości. Dłutowanie może też być konieczne przy skomplikowanym usuwaniu zębów już wyrzniętych, najczęściej dotyczy to ósemek.

Germektomia

Jest to zabieg usunięcia z kości zęba w formie zawiązka, jeszcze przed utworzeniem korzeni. Wykonywany jest w szczególnych sytuacjach, najczęściej dotyczy dolnych ósemek.

Zdarzają się pacjenci z zębami dodatkowymi, najczęściej w okolicy górnych jedynek lub przedtrzonowców. Konieczne jest również usunięcie takich zębów, często właśnie w fazie zawiązka.

Postępowanie po usunięciu zęba

Ważne jest szczególne dbanie w jamie ustnej o miejsce, gdzie przeprowadzony został zabieg usunięcia zęba. Aby rana zagoiła się w sposób prawidłowy należy postępować zgodnie z poniższymi zaleceniami:

– Zagryzać suchy, sterylny gazik przez 30 minut, ażeby zatamować jakiekolwiek krwawienie w czasie gdy dochodzi do krzepnięcia krwi.

– Przez 2 godziny nie spożywać żadnych pokarmów ani napojów.

Przez 24 godziny: nie palić, nie spożywać drażniących, twardych czy gorących pokarmów,nie pić przez słomkę/rurkę, nie pić alkoholu, napojów gazowanych ani napojów gorących, nie wydmuchiwać nosa, nie spluwać nadmiernie, nie płukać obficie ust – nawet po wymyciu zębów, nie zażywać Polopiryny i Aspiryny ani innych leków zawierających kwas acetylosalicylowy ponieważ uniemożliwiają krzepnięcie krwi

Po 24 godzinach od zabiegu zacząć płukanie jamy ustnej lekko osoloną wodą, szałwią lub rumiankiem

W razie bólu należy stosować ogólnie dostępne w aptekach leki przeciwbólowe (jeżeli ból nie ustąpi po 2-3 dniach od zabiegu, należy zgłosić się do lekarza)

Powstrzymać się od wysiłku fizycznego gdyż może on prowadzić do nadmiernego krwawienia i bólu.

Krwawienie zwykle ustępuje po 30 minutach od zabiegu, lecz delikatne sączenie się krwi może trwać do 5-6 godzin. Ślina może być lekko zabarwiona krwią przez dobę po zabiegu. W razie przedłużającego się krwotoku należy zgłosić się do lekarza.

Należy liczyć się z wystąpieniem obrzęku pozabiegowego. Zaleca się wtedy zimne okłady. Najlepiej napełnić woreczek lodem i przyłożyć w miejscu obrzęku przez 20 minut, następnie po 20 minutowej przerwie powtórzyć tę czynność.

Jeżeli ból, dyskomfort czy krwawienie utrzymuje się albo pogarsza, proszę zatelefonować do nas w celu umówienia się na kontrolę.

Jeżeli zostały zalecone jakieś leki, proszę je przyjmować zgodnie z instrukcjami.

W przypadku przedłużającego się lub znacznie nasilonego bólu, krwawienia, gorączki lub innych niepokojących objawów należy niezwłocznie skontaktować się ze swoim lekarzem stomatologiem.