Periodontologia

Periodontologia jest działem stomatologii zajmującym się leczeniem chorób przyzębia, czyli tkanek otaczających ząb i utrzymujących go w kości. Zapalenie tkanek powoduje uszkodzenie połączenia zęba z kością co w konsekwencji prowadzi do zwiększonej ruchomości zębów.

Periodontopatie (choroby przyzębia) mogą prowadzić do przedwczesnej utraty zębów. Przyczyną stanu zapalnego dziąsła i tkanek otaczających są bakterie obecne w płytce nazębnej i kamieniu. Bakterie wytwarzają kwasy, które atakują szkliwo oraz substancje toksyczne powodujące stan zapalny.

Odpowiednio zdiagnozowane zapalenie umożliwia leczenie co zdecydowanie przydłuży żywotność zębów oraz poprawi stan całej jamy ustnej.

Zapalenie tkanek przyzębia (paradontoza) jest jedną z najczęściej występujących chorób zakaźnych. Osoby dotknięte tą chorobą są bardziej narażone na choroby układu krążenia, reumatoidalne zapalenie stawów (gościec przewlekle postępujący), zachłystowe zapalenie płuc czy poród przedwczesny (choroba może wpływać także na niską wagę płodu).

Objawy przyzębia

Głównym powodem schorzeń przyzębia jest niedostateczna higiena jamy ustnej. Czynnikiem ryzyka jest także palenie tytoniu, stres, otyłość i cukrzyca. W wyniku tego mogą powstać poważne problemy i choroby przyzębia, które mają m. in. takie objawy jak:

• opuchnięte, zaczerwienione i krwawiące dziąsła
  • krwawienie i wrażliwość dziąseł podczas szczotkowania zębów
  • powstawanie osadów lub kamienia nazębnego
  • niesmak w ustach
  • odsłonięcie szyjek zębowych
  • nieprzyjemny zapach z ust
  • nadwrażliwość zębów na ciepło i zimno
  • chwiejność zębów
  • przemieszczanie się zębów i powstawanie szpar między nimi

Leczenie jest wieloetapowe

W przypadku zapalenia dziąseł wystarczą zabiegi profesjonalnego czyszczenia w gabinecie połączone z edukacją dotyczącą szczotkowania i nitkowania, doborem środków mechanicznych i farmakologicznych do stosowania w domu. Jeśli pacjent będzie stosował się do zaleceń i regularnie zgłaszał się na skaling z piaskowaniem, zapalenie dziąseł nie nawróci.

Zabiegi profesjonalnej higienizacji jamy ustnej przeprowadzany przez wykwalifikowaną higienistkę polegające na usunięcia kamienia (scaling) i osadów (piaskowanie) oraz fluoryzacji. Ukoronowaniem wizyty jest indywidualny instruktaż higieny wraz z doborem odpowiedniej szczoteczki, nitki, pasty oraz płukanki.

Warunkiem powodzenia leczenia jest cierpliwość i determinacja pacjenta. Leczenie bowiem wymaga częstych wizyt kontrolnych oraz profesjonalnych czyszczeń. Pacjenta obowiązuje reżim higieniczny co wymaga zmiany przyzwyczajeń i wiele wysiłku.

W zaawansowanych chorobach przyzębia wykonuje się zabiegi chirurgiczne. Najprostszym z nich jest kiretaż, czyli oczyszczenie i spłycenie nieprawidłowych kieszonek dziąsłowych. W przypadku znacznego rozchwiania zębów wykonywany jest zabieg szynowania zębów.